شنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۸۹

آخرین اخبار بازداشت و آزادی مسیحیان کشور در بهمن ماه

در تهران تعداد 6 نفر از خواهران و برادرانی که در جریان بازداشتهای فله ای دی ماه دستگیر شده بودند پس از 37 روز با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شدند و از مشهد نیز خبر آزادی یک زوج مسیحی پس از 35 روز تائید میشود.در حالیکه اخباری از گسترده تربودن بازداشتها ی  خوزستان وجود دارد .


به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان از خرداد ماه امسال تا کنون بازداشت حداقل 250 نفر از هموطنان مسیحی در 24 شهر کشور گزارش شده است . بیشتر بازداشتها در اوایل دی ماه و مقارن با آغاز جشنهای سالگرد تولد عیسی و آغاز سال نو مسیحی تا اواخر آن ماه صورت گرفته است .
متاسفانه به علت برخی ملاحظات ایمنی و بخاطر رعایت حقوق شخصی افراد اف سی ان ان قادر به انتشار همه اسامی و جزئیات بازداشتها که در اختیار دارد نیست و ترجیح میدهد در این مورد مسئولانه عمل کند . اسامی منتشر شده و اخبار مربوط به آنها که در ماههای گذشته شاهد  علنی شدن آن بودیم فقط بخش کوچکی از آنچه اتفاق افتاده میباشد و ابعاد ماجرا و ظلمهای وارد شده بر مسیحیان ایران در سالجاری بسیار وسیعتر است که به موقع به آن خواهیم پرداخت .
ما از این نوشتیم و شنیدیم که اطلاعاتی – امنیتی ها چگونه بدون اعلام اتهام افراد مسیحی را در سلولهای انفرادی به مدت طولانی نگه داشته اند و یا آنها را شکنجه بدنی کردند . از گروگانگیری اقوام و فامیلهای نزدیک کسانی که از دسترس خارج شده بودند نیز شنیدیم . اما هنوز چیزی راجع به پروژه های اعتراف گیری و تواب سازی از ایمانداران  که ابعاد بسیار هولناکی دارد ننوشته ایم .
در ماه جاری ( بهمن 1389 ) اخبار آزادی موقت چند نفر از هموطنان مسیحی را هم شنیدیم که بعد از مدتها دریافت اخبار منفی جنبه مثبتی داشت . هرچند که هنوز شکرگزاری مسیحیان به درگاه خداوند برای این آزادی ها تمام نشده بود که اخبار بسیار ناراحت کننده ای از فشار و بازداشت مسیحیان در استان خوزستان به دستمان رسید .
تهران
در تهران تعداد 6 نفر از خواهران و برادرانی که در جریان "بازداشتهای فله ای دی ماه "دستگیر شده بودند پس از 37 روز با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شدند . این افراد به اسامی خانمها نسرین حسینی نیا ، سارا اخوان ، لیلا اخوان ، آناهیتا زارع ، لادن نوری و آقای محمد زروند  در روزهای شنبه و یکشنبه نهم و دهم بهمن ماه بطور جداگانه آزاد شدند و به مدت نامعلومی به آغوش خانواده های خود بازگشتند . آنها همگی در چهارم دی ماه ( 25 دسامبر 2010 ) در خانه های خود بازداشت شده بودند.
قابل ذکر است که مطابق اخبار واصله همگی این افراد مدتها در زندان انفرادی به سر برده اند و لادن نوری و آقای محمد زروند فقط 4 روز قبل از آزادی از سلول انفرادی به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند .
اصفهان و همدان
از اصفهان نیز خبر آزادی کشیش کلیسای جماعت ربانی اصفهان لئونارد کشیشیان منتشر شد اما همچنان رفیع نادی پور و همسرش یاسمن یار احمدی ، بصیر امینی و هومن که در روز پنج شنبه 9 دی ( 30 دسامبر 2010 ) در منازلشان بطور جداگانه بازداشت شدند ، در اسارت میباشند . گزارشهای غیر رسمی نشانگر آن است که این افراد از اصفهان به زندان اوین تهران منتقل شده اند و اکنون در بند 209 آن زندان نگهداری میشوند .
آخرین اخبار از همدان همچنان بلاتکلیفی چها رنفر بازداشتی مسیحی در آن شهر را حکایت دارد . برخی منابع از انتقال آنها از زندان همدان به زندان اوین و بند 209 خبر داده اند ولی این خبر هنوز تائید نشده است . گزارشات تائید شده نشان میدهد که بازجوها به شدت بر روی مسئله اعتراف گیری از 2 زوج بازداشتی یعنی واهیک آبراهامیان و همسرش سونیا ، همچنین آرش کرمانجانی و همسرش آرزو کار میکنند و آنها در حال حاضر تحت فشار بسیار سنگینی برای اعتراف کردن قرار دارند .
مشهد
از مشهد نیز گزارشات بسیاری درباره بازداشت و فشار بر مسیحیان میرسد . در یک مورد خبر از دستگیری و آزادی یک زوج مسیحی آن شهر تائید شده است . آقای حسن رضوی درخشی 65 ساله و همسرشان خانم پریا جمالی 61 ساله که در روز دوشنبه 6 دی ماه در منزل شخصی خود در مشهد بازداشت شده بودند .در روز 11 بهمن ماه پس از گذشت 35 روز با قرار وثیقه و گروگذاشتن سند منزلشان بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند .
آقای حسن رضوی حسابدار امین و باسابقه و همسرش خانم جمالی معلم بازنشسته هستند . آنها از نوکیشان مسیحی بسیار خونگرم  ، مهمان نواز و ایمانداران دوست داشتنی مشهدی میباشند که به اتهام ایمان مسیحی ، شرکت در جلسات کلیساهای خانگی و دعا و پرستش در منزل خود محاکمه خواهند شد . گفته شده است که از اتهامات آنها که منجر به دستگیریشان شده این است که در روز اول دی (22 دسامبر ) به مناسبت تولد عیسی در  منزل خود مهمانی ترتیب داده اند و میزبان همشهریان مسیحی خود بوده اند .
مسیحیان کشور با توجه به پیشامدهای اخیر در صحنه سیاسی ایران فکر میکنند دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی با بزرگنمائی مسئله گسترش مسیحیت در ایران و بازداشت فله ای ایمانداران مسیحی در سراسر کشور تلاش داشتند بر مشکلات سیاسی و اقتصادی خود پرده ای بیندازند ولی موفق نشدند و حالا به فکرسوء استفاده های دیگری هستند . 

فرستنده خبر: محمدرضا فرشادفر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر