پنجشنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۹

تشییع پیکر دانشمند زن ایرانی مسیحی در آستانه صدمین روز زن

آلینوش طریان استاد بازنشسته کرسی اخترشناسی دانشگاه تهران در یک خانواده ارمنی در تهران متولد وپس از گذراندن دوره ابتدایی در مدرسه ارامنه و دوره متوسطه در دبیرستان انوشیروان دادگر وارد دانشگاه تهران شد. 

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاری مهر ، روز دوشنبه 16 اسفند طی مراسمی که در کلیسای مریم مقدس تهران برگزار شد یاد و خاطره خانم آلینوش طریان فیزیکدان بلندپایه ایرانی که از هموطنان مسیحی ارمنی بود ارج نهاده شد و پیکر او از این محل به سمت گورستان ارامنه تهران تشییع شد .
این استاد سابق دانشگاه که بخاطر نقشش در پیشبرد رشته اخترشناسی در کشور ما به " مادر نجوم ایران " لقب گرفته است ،  روز شنبه این هفته در سن نود سالگی در یک آسایشگاه سالمندان در تهران درگذشت.
آلینوش طریان استاد بازنشسته کرسی اخترشناسی دانشگاه تهران در سال ۱۲۹۹ خورشیدی (۱۹۲۰ میلادی) در یک خانواده ارمنی در تهران متولد شد و پس از گذراندن دوره ابتدایی در مدرسه ارامنه و دوره متوسطه در دبیرستان انوشیروان دادگر وارد دانشگاه تهران شد.
خانم طریان که کار خود را از سال 1337 پس از اخذ درجه دکترا از دانشگاه سوربن پاریس در دانشگاه تهران آغاز کرد ، در سال 1343 در همان دانشگاه به درجه استادی رسید . او نخستین زن فیزیکدان ایرانی بود که به چنین مقام علمی بالائی دست یافت و تخصص کم نظیری  در فیزیک خورشیدی و اختر شناسی داشت .
خبر فوت این زن دانشمند ایرانی در آستانه یکصدمین روز جهانی زن ( 8 مارس ) ما را به یاد چند نکته اساسی می اندازد که لازم است به آنها اشاره ای بکنیم :
نخست اینکه به عنوان یک زن آلینوش طریان نمونه بسیار خوب و سندی محکم برای توانائی علمی و تخصصی زن ایرانی است که با تلاش خود توانست بالا ترین مدارج علمی را در کشور ما طی کند و در عمر بسیار پر کارش چند نهاد علمی بسیار مهم نظیر رصدخانه فیزیک خورشیدی را پایه گذاری و اداره نمود .
دوم اینکه او به عنوان یک ایرانی ارمنی تبار نشانه دیگری از خدمات شایانی است که ارامنه ایران به فرهنگ و علم در کشورمان داشته و دارند . پروفسور کارو لوکس پدر علم روباتیک و هوش مصنوعی در ایران نیز از دیگر دانشمندان ارمنی تبار ایرانی بود که امسال از دنیا رفت .
به نقل از ایرنا خانم آلینوش طریان که از سال 1358 به درخواست خود بازنشسته شد و زندگی خود را با مطالعه و تحقیقات علمی پایان داد کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه ملی ایران اهدا و خانه شخصی خود را به نفع دانشجویان ارمنی وقف کرده است. 


فرستنده: محمد رضا فرشادفر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر