جمعه، دی ۱۰، ۱۳۸۹

وضعیت نگران کننده‌ی شهروندان مسیحی هم‌زمان با آغاز سال جدید میلادی

پنجشنبه , ۹ دی , ۱۳۸۹ @ ۹:۴۴ ب.ظ


فرید بهشتی، فعال حقوق بشر مسیحی معتقد است که با آمدن احمدی نژاد بر مسند حکومت، نقض حقوق مسیحیان در ایران شکل دیگری به خود گرفته و هر روزه اخبار ناگوار بسیاری در خصوص مسیحیان در ایران منتشر می‌شود.
نقض حقوق بشر، نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی، محکومیت‌های پی در پی و متوالی ایران در مجامع بین المللی به دلیل عدم پایبندی به مفاد اعلامیه جهانی حقوق و … از مواردی هستند که پس از انقلاب اسلامی و به خصوص در سالهای اخیر، به صورت یک عادت حکومتی درآمده است. در این میان، اقلیت‌های جامعه‌‌ی ایران فشار به مراتب بیشتری را نسبت به سایرین تحمل می‌کنند.
با نزدیک شدن به سال نو میلادی، خبرنگار رهانا در مصاحبه‌ با فرید بهشتی، فعال حقوق بشر مسیحی به بررسی وضعیت شهروندان مسیحی ایران پرداخته است که متن آن در ذیل می‌آید:
فرستنده خبر:محمد وهابی
  • آقای بهشتی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران نسبت به رواج مسیحیت هشدار داده و اعلام کرده که استکبار جهانی در مدارس برای ترویج فرقه های ضاله و طرح مسیحی سازی عمل می کند، آیا واقعا جامعه مسیحیان ایران طرحی برای مسیحی سازی در پیش گرفته؟
در کتاب انجیل، زمانی که نامی از استکبار جهانی وجود نداشت مژده نجات انسانها به نگارش در آمد و بیش از ۲۰۰۰ سال است که همچنان مسیحیان بر این باور هستند که محبت خداوند در عیسی مسیح برای نجات انسانها به کمال رسید و این پیام شادی بخش، همه را دعوت میکند تا با پذیرفتن آن، تشنگی روح خود را سیراب نمایند و هرگز این پیام جنبه سیاسی نداشته و با توجه به این که اسلام حق امر به معروف را برای خود مقدم میداند باید این حق را برای دگر اندیشان مذهبی نیز قائل گردد. اما متاسفانه حکومت جمهوری اسلامی ، تحمل دگر اندیشان را نداشته و حتی در بخش خبری شامگاه روز جمعه ۱۹ شهریور ماه به نقل از یک مقام امنیتی تعداد ۹ نفر را به اتهام تبلیغ مسیحیت تحت عنوان مسیحیت صهیونیستی در حومه همدان دستگیر میکند. اقای حیدر مصلحی نیز با اینگونه اتهام زنی ها تلاش بر منحرف کردن اذهان عمومی دارند تا بتوانند بهانه ای برای سرکوب ، دگر اندیشان مذهبی داشته باشند.
از طرفی طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه ، وجدان و دین بهره مند شود. این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی ، عبادت ها و اجرای آیین ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی ، به طور خصوصی یا عمومی است.
جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدی که اعلامیه جهانی حقوق بشر دارد متاسفانه همواره مواد آن را نقض کرده و این حق آزادی را از دگر اندیشان مذهبی چه مسیحی، کلیمی، بهائی، سنی،… گرفته است
  • با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، شرایط حقوق بشری برای اکثر اقلیت‌های دینی و قومی رو به وخامت گذاشته است، آیا مسیحیان ایران نیز در این مدت با فشارهایی روبرو بوده اند؟
متاسفانه پس از تولد جمهوری اسلامی در ایران مسیحیان؛ همچون بسیاری از اقوام دیگر مورد آزار و اذیت و جفا بودند به طوری که در سالهای دورتر شاهد اعدام کشیش حسین هوشمند در زندان مشهد به جرم ارتداد و قتل های مشکوک کشیش ها و برخی از رهبران مسیحی از جمله ارسطو سیاح در شیراز،بهمن دهقانی در اصفهان، قربان تورانی در شهر گنبد، روانبخش یوسفی در ساری، کشیش هایک هوسپیان مهر و کشیش طاووس میکائیلیان در تهران و کشیش مهدی دیباج بوده ایم، در پنج سال اخیر با آمدن محمود احمدی نژاد بر مسند حکومت، نقض حقوق مسیحیان در ایران شکل دیگری به خود گرفت تا آنجائی که حدود سه سال پیش در ملک شهر اصفهان حمله مامورین دولتی منجر به کشته شدن میزبانان این جلسه خانگی (عباس امیری و همسرش سکینه رهنما) به علت ضرب و شتم شد. و متاسفانه هر روزه اخبار ناگوار بسیاری در خصوص مسیحیان در ایران به دست ما میرسد که نشان دهنده آن است که وضعیت در دوران آقای احمدی نژاد به مراتب سخت تر از گذشته شده است
  • با توجه به اینکه مسیحیت جز اقلیت های رسمی شناخته میشوند و در قانون اساسی هم از آنها اسم برده شده و در مجلس هم نماینده دارند، چه کارهایی برای جلوگیری از نقض حقوق آنان در ایران توسط این نمایندگان انجام شده؟
بهتر است این پرسش را اصلاح کنم چون بسیاری از خبرگزاریها این سه نماینده را نماینده جامعه مسیحیان ایران میدانند. آقای یوناتن بت کلیا نماینده قوم مسیحی آشوری و آقایان روبرت بگلریان و گیورک وارطان نمایندگان قوم مسیحی ارمنی جنوب و شمال ایران هستند. در حالی که در ایران مسیحیان فارس زبان ایرانی نیز وجود دارد که آنها علاوه بر اینکه نماینده ای در مجلس ندارند حتی به رسمیت هم شناخته نشده اند. پس این سه نماینده، برگزیدگان اقوام مسیحی خود هستند. نه نمایندگان جامعه مسیحی.
با این وجود در دوران اقای احمدی نژاد این نمایندگان سیاست های دولت احمدی نژاد را اجرا میکنند. که این سیاست ها ادامه همان برخورد با اقلیت های مذهبی در ایران از جمله مسیحیان میباشد و به ابزاری برای تبلیغات، مبدل گردیده اند. همانگونه که در جریان هستید در اجلاس ادواری شورای حقوق بشر در ژنو، در تیم اعزامی جمهوری اسلامی به رهبری آقای لاریجانی ، آقای بت کلیا به عنوان نماینده اقلیت های مذهبی معرفی  و استفاده ابزاری از این فرد بدانگونه بود که دولت وانمود کند که در ایران همه مذاهب در صلح و دوستی زندگی میکنند و هیچگونه مشکلی برای برپائی مراسمات دینی و مذهبی وجود ندارد .
جمهوری اسلامی با توجه به تعهد نسبت به اعلامیه جهانی حقوق بشر که باید حقوق شهروندی را برای همه مذاهب و باورها در نظر بگیرد در همین اصل ۱۳ قانون اساسی که زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان را به رسمیت شناخته ، بارها قوانین نوشته شده خود را زیر پا گذارده و نسبت به مسیحیان دست به خشونت و مبارزه زده است. در کشور ایران مرجع قانونی دیگری وجود دارد به نام احکام مجازات اسلامی، که طبق این قوانین مسلمان زاده هائی که از اسلام خارج شده و به دیگر باورها از جمله مسیحیت میگروند مرتد نامیده شده و بسیاری از مراجع اسلامی حد ارتداد برای مرد را اعدام و برای زن را حبس ابد میدانند و همانطور که پیشتر اعلام کردم فارس زبانها و مسلمان زاده های مسیحی علاوه بر آنکه نماینده ای در پارلمان ایران ندارند قربانیان اصلی لبه برنده تیغ احکام اسلامی میباشند که نقض صریح حقوق بشر میباشد.
  • تلاشهای شما در خارج از ایران برای جلوگیری از فشار بر اقلیت مسیحی به چه صورت بوده است؟
در طی سال گذشته فرصتی هایی مهیا شد تا به همراه دیگر فعالان حقوق بشری تحت عنوان انجیوها، نشست های جانبی در شورای حقوق بشر داشته باشیم که دست آوردهای بسیاری داشته که مهمترین هدف برای برپائی اینگونه نشست ها ، آگاه سازی دیپلمات ها و فعالین و شورای حقوق بشر نسبت به وضعیت وخامت بار حقوق بشر مخصوصا پس از انتخابات در ایران بوده است.
من نیز بعنوان یک مسیحی فعال حقوق بشر در این نشست ها حضور داشته و نسبت به نقض حقوق مسیحیان در ایران و وضعیت پناهدگی آنها در کشور ترکیه سخنرانی و گزارشاتی را داشته ام و در پایان این نشست ها خواستار بررسی و پیگیری فوری پرونده نقض حقوق اقلیت های مذهبی توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد آزادی ادیان بوده ام.
و تلاش های ما در تصویب و صدور قطعنامه و بیانیه ها در جهت محکوم کردن دولت ایران نسبت به نقض حقوق بشر بی تاثیر نبوده و همچنان تلاش بر آن داریم تا با فشارهای محافل حقوق بشری دولت ایران را وادار به رعایت حقوق اقلیت های مذهبی از جمله مسیحیان کنیم و همانگونه که میدانید کارگروه بررسی ادواری جهانی در سال ۲۰۱۰ پرونده حقوق بشری ایران را مورد بررسی قرار داد و بسیاری از کشورها از جمله آلمان نسبت به نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران ابراز نگرانی و خواستار رسیدگی به وضعیت اقلیت های مذهبی در ایران شدند
  • در حال حاضر چه تعداد از هموطنان مسیحی ما در ایران زندانی هستند؟ به چه اتهاماتی، آیا برای آنها دادگاهی تشکیل شده؟ و از این تعداد چند نفر از نوکیشان مسیحی هستند؟
متاسفانه آمار دقیقی در این رابطه در دست نداریم چون در بسیاری از اینگونه دستگیری ها مامورین امنیتی خانواده را تهدید میکنند که در صورتی که اطلاع رسانی کنند وضعیت برای انها بدتر خواهد شد اما با این فضای رعب و وحشتی که به وجود میآورند اخبار جسته گریخته به دست فعالین حقوق بشر و رسانه ها میرسد.
متاسفانه در سال گشته میلادی بسیاری از مسیحیان با ضرب و شتم و توهین و به اتهامات جاسوسی، عال امپریالسم آمریکا و انگلیس و جدیدا اسرائیل، ترویج مسیحیت، اقدام علیه امنیت ملی، تشکیل کلیساهای خانگی  دستگیر و پس از بازداشت، مدت زمان زیادی را در شرایط اسفناک در سلول های انفرادی و یا زندانهای مخوف اطلاعات سپری میکنند و در بسیاری از این موارد بدون تشکیل دادگاه  با وثیقه های سنگین بطور موقت آنها را آزاد و پس از آزادی آنقدر تحت فشار و کنترل شدید قرار میدهند تا طرف عطای وثیقه خود را به لقایش ببخشد و کشور را ترک کند که در اینگونه موارد دولت اجازه خرید و یا فروش املاک را از آنها گرفته و با این حرکت آنها را وادار به سکوت میکند از طرفی آمار اینگونه بازداشت ها آنقدر بالاست که شاید نامبردن تک تک آنها از حوصله این فضا خارج باشد اما به طور خلاصه میتوانیم از کشیش ویلسون عیسوی، مریم رستم پور و مرضیه امیری زاده، آرش بصیرت و محمود متین آزاد، حمیدشفیعی و ریحانه آقاجری، دانیال شهری، علی گلچین، علیرضا نجف زاده (که در زندان مورد شکنجه قرار گرفته است) نام برد که برخی از آنها با گذاردن وثیقه آزاد  و زندانیان دیگر واهیک ابراهامیان و همسرش سونیا کشیش آوانسیان به همراه آرش کمان جانی و آرزو تیموری در همدان، بازداشت اعضای کلیسای خانگی تهران و شهر دزفول در هنگام برپائی جشن کریسمس تولد عیسی مسیح که همچنان از وضعیت بسیاری از آنها خبری در دست نیست نام برد و متاسفانه اکثر این زندانیان مسلمان زاده هایی هستند که نوکیش مسیحی میباشند و بقیه از اقلیت های قومی مسیحی میباشند که به خاطر تبشیر مسیحیت به مسلمان زاده ها دستگیر میشوند.
  • به عنوان سوال آخر، در پایان سال ۲۰۱۰، وضعیت اقلیت های مذهبی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانگونه که میدانید بسیاری دیگر از دگر اندیشان مذهبی ما در زندانهای جمهوری اسلامی هستند از جمله  آیت الله کاظمینی بروجردی، یوسف ندر خانی، بهروز خانجانی، رهبران بهائی، رهبران یارسانی، دراویش که هم از لحاظ جسمانی و هم ازلحاظ موقعیتی در شرایط خوبی به سر نمیبرند و فشار بر اقلیت های مذهبی در سال ۲۰۱۰ به گونه ای بود که از سوی نهاد اوپن دورس، جمهوری اسلامی پس از کره شمالی دومین کشور آزار رسان به مسیحیان شناخته شد و  در کنار آن در سال گذشته نگرانی کشورهای مدافع حقوق بشر نسبت به وضعیت اقلیت های مذهبی بی سابقه بوده است
از دیگر موارد نقض حقوق بشر در مورد مسیحیان و دگر اندیشان مذهبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
  • شناسایی دگر اندیشان مذهبی و مسیحیان
  • حمل کتاب مقدس بیش از یک کتاب جرم و افراد متهم به تبلیغ میشوند
  • جلوگیری از ورود و یا چاپ کتاب های دگر اندیشان در ایران
  • تهدیدات تلفنی
  • عدم برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه
  • یورش به جلسات مذهبی و کلیساهای خانگی
  • عدم پذیرش مسلمانان و شرکت در جلسات کلیسایی
  • توقیف و ضبط لوازم کلیسائی
  • جلوگیری از حق تحصیل در دانشگاه ها
  • جلوگیری از تعمید نو ایمانان مسیحی
  • جلوگیری از برگزاری اعیاد و جشن کریسمس
  • جلوگیری از برگزاری جلسات تعلیمی
در پایان امیدوارم روزی فرا برسد که نام ایران بعنوان ناقض حقوق بشر برده نشده و همه مردم فارغ از هر دین و باور و بینش مذهبی، سیاسی و قومی در کنار همدیگر از یک زندگی مسالمت آمیز بهره مند گردند.
فرزان فرامرزی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر