شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۱

اعتراض فعالان به تأیید حکم شش سال زندان برای زندانی مسیحی فرشید فتحی


.گروه های مدافع حقوق مسیحیان و گروه های کلیسایی تأیید حکم شش سال زندان برای فرشید فتحی ملایری به اتهامات مربوط به ایمان مسیحی اش، را محکوم کردند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز»، سازمان خدماتی مسیحی  ایلام  كه در انگلیس مستقر می باشد در گفتگو با بسنیوزلایف با بیان این مطلب گفته است ؛ « دادگاه تجدید نظر حکم فرشید فتحی را به اتهام "بر عهده داشتن سمت مسئول ارشد سازمان های خارجی در ایران و تهیه وجه مالی برای این سازمان ها" محکوم کرده است.»

پیش از این فرشید فتحی از نوكیشان مسیحی بخاطر اتهامات ذكر شده در دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی به شش سال زندان محکوم شد. حال فرشید فتحی باید حکم شش سال زندان خود را نیز در زندان اوین بگذراند.
دادگاه فرشید فتحی پیش از این در دی ماه سال ۱۳۹۰ ( ژانویه ۲۰۱۲) برگزار گردید .
اندرو جانسون، مشاور ارشد سازمان حقوقی اتحاد جهانی مسیحی در این باره گفت: "اتهامات فرشید فتحی هم مانند دیگر پرونده های مسیحیان با زبان سیاسی بیان شده است در حالی که ایشان تنها بخاطر ایمانشان دستگیر شده اند."
اینطور که شاهدین دادگاه می گویند ایشان بقیه حکم خود را در بند 350 زندان اوین خواهد گذراند.
مهدی خزعلی، پزشک و وبلاگ‌نویس و فرزند آیت الله خزعلی، از روحانیون محافظه‌کار و عضو مجلس خبرگان رهبری است كه از زمان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ تاکنون به دلیل انتقاد از دولت و نامه به رهبر جمهوری اسلامی بدفعات بازداشت شده است.مهدی خزعلی در یك گفتگوی ویدیویی، از بند ۳۵۰ زندان اوین كه در آن ایام با برخی از نوكیشان مسیحی  از جمله فرشید فتحی هم بند بوده است از خاطرات و نزدیكی خود با فرشید فتحی و از برخورد انسانی و شایسته این زندانی مسیحی سخن گفت .
- به تعویق انداختن دادگاه
آقای اندرو جانسون خاطر نشان کرد که فرشید فتحی از زمان دستگیری توسط ماموران امنیتی بدون مرخصی همچنان در بازداشت به سر می برد. پیش از برپایی اولین دادگاه ایشان نیز جلسه دادرسی چندین بار از سوی مسئولین قضایی به تعویق انداخته شد.
آقای جانسون طی بیانیه ای اظهار داشت : "بازداشت غیرقانونی این رهبر کلیسای خانگی پیش از ارجاع پرونده به دادگاه، حبس طولانی مدت ایشان در سلول انفرادی و عدم وجود روندی صحیح در بررسی پرونده ایشان همه و همه غیر قانونی و غیر قابل پذیرش هستند."
"فرشید فتحی" متولد ۱۳۵۸ متاهل و دارای دو فرزند است. نامبرده در یورش گسترده و سازمان یافته به مسیحیان ایران در آستانه سال نو میلادی ( ۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) ۵ دی ماه ۱۳۸۹ توسط نیروهای اطلاعات و امنیتی در تهران بازداشت شد.
در آن تاریخ ماموران امنیتی در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده بیش از ۶۰ تن از شهروندان مسیحی و اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستانها را بازداشت نمودند . ماموران پس از بازداشت این افراد اتهام آنان را به خانواده هایشان ، تغییر دین (ارتداد) ، ترویج مسیحیت و ارتباط با سازمانهای مسیحی اعلام نمودند.
مسیحیان آگاه از این واقعه می گویند، تعداد زیادی از دستگیر شدگان در آن رویداد پس از سپردن وثیقه های بسیار سنگین آزاد شدند، اما آقای فتحی همچنان در زندان ماند. وی به مدت 100 روز در سلول انفرادی به سر برد.
- تلاش های خانواده
سازمان اتحاد جهانی مسیحی درباره تلاش های خانواده فتحی برای آزادی ایشان می گوید ، « با وجود اینکه خانواده فتحی سند خانه خود را به عنوان وثیقه در اختیار مقامات قرار دادند، اما با آزادی ایشان موافقت نشد. ماموران امنیتی زندان برای اعمال فشار روحی بیشتر، در آخرین روزهای نزدیك به ایام عید نوروز سال گذشته (۱۳۹۰) با آزادی موقت وی موافقت كرده اما در زمان خروج از بند ۲۰۹ زندان اوین ضمن ممانعت، ایشان را مجددن به سلول انفرادی منتقل کردند.
سازمان اتحاد جهانی مسیحی مراتب نگرانی خود را از روند دادگاه ابراز داشته است زیرا گزارش ها حاکی از آن هستند که وکیل آقای فتحی تا چند روز پیش از اولین دادگاه ، دسترسی کامل به پرونده موکل خود را نداشته است.
این سازمان نام  وكیل ایشان را ذكر نكرده است.
گروه های مدافع حقوق مسیحیان و گروه های کلیسایی می گویند که این دادگاه بخشی از سرکوب رو به رشد مسیحیان معتقد از جمله نوکیشان مسیحی با پیشینه اسلامی در ایران می باشد.
با این حال به گفته این فعالان مقامات ایرانی منکر ارتکاب به هرگونه عمل غیر قانونی در روند این پرونده هستند.
- اقلیت های مذهبی، مورد هدف رژیم اسلامی
آقای جانسون مشاور ارشد سازمان حقوقی اتحاد جهانی مسیحی گفت: "این آزارها و حبس کردن مسیحیان، بهایی ها و دیگر اقلیت های مذهبی توسط رژیم اسلامی ایران خلاف کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسیون جهانی حقوق سیاسی و مدنی است که ایران نیز از متعهدان به آن می باشد. کنوانسیون جهانی، حقوق سیاسی و مدنی حق آزادی مذهب را برای همه محترم می شمارد. ما مقامات ایرانی را تشویق می کنیم که روند صحیح را پیش بگیرند و حق آزادی مذهب را محترم بشمارند."
آقای جانسون همچنین گفت که گروه ایشان خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط فرشید فتحی" و دیگر مسیحیانی است که بخاطر ایمانشان تحت جفا هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر