چهارشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۱

چهار تن از دراویش گنابادی بازداشت شدند

چهار تن از دراویش گنابادی در مسیر اصفهان-شهرکرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، آرش شلتوکی، مهرداد شیرازی، مرتضی سهرابی و حمید اکبری از دراویش گنابادی کرج، که به سمت شهرکرد در حرکت بودند، در مسیر اصفهان-شهرکرد توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شدند.
نیروهای امنیتی و اطلاعاتی که در مسیر شهرکرد در کمین این دراویش گنابادی بودند پس از متوقف کردن خودرو این افراد، اقدام به تفتیش و بازرسی اتومبیل آنان کرده که بنا به گزارشات رفتار نیروهای امنیتی با توهین و ارعاب و وحشت همراه بوده است.

سه‌شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۱

اعتراض درویش زندانی با تراشیدن سر /بازداشت 4 دراویش گنابادی

سایت مجذوبان نور:علیرضا روشن، درویش زندانی بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به رفتار ماموران وزارت اطلاعات با سایر دراویش زندانی سر خود را تراشید .
علیرضا روشن؛ خبرنگار روزنامه شرق، فعال حقوق دراویش و از پرسنل سایت مجذوبان نور که برای تحمل محکومیت یک سال حبس خود در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر میبرد، در اعتراض به تراشیدن موی سر و سبیل ۷ تن از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور محبوس در بند امنیتی ۲۰۹ و بازداشتگاه اطلاعات (آقایان حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی، امیر اسلامی، امید بهروزی، افشین کرمپور و رضا انتصاری) از سوی ماموران امنیتی و بازجوهای بازداشتگاه اطلاعات، موی سر خود را تراشید.

واکنشها به حکم هشت سال زندان برای سعید عابدینی نوکیش مسیحی ایرانی – آمریکائی و اتهامات واهی

مسیحیان ایران معتقدنداین یک حکم ناعادلانه است. آنها می گویند که مطابق هیچکدام از قوانین جمهوری اسلامی جمع شدن در خانه ها برای پرستش خداوند نیاز به مجوز ندارد و تشکیل کلیسای خانگی  غیر قانونی نیست.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاریها، "ناصر سربازی" وکیل سعید عابدینی نوکیش مسیحی زندانی در ایران گفته که روز یکشنبه 8 بهمن 1391 (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شده است و حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردیده.
او به خبرگزاری ایسنا گفته است که سعید نیز در تاریخ مذکور از زندان به محل دادگاه آورده شده بود و در جریان حکمش قرار گرفت. به گفته این وکیل مدافع، دادگاه انقلاب اسلامی سعید عابدینی نوکیش مسیحی را در مورد اتهام تشکيل و راه‌اندازی کليساهای خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی مجرم شناخته، او را به ۸ سال حبس تعزيری محکوم نموده است.

وزارت امور خارجه آمريکا خواستار آزادی فوری کشیش "سعید عابدینی " شد

پس از صدور حکم هشت سال حبس برای کشیش ایرانی مقیم امریکا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از دولت ایران خواسته است ضمن احترام به حقوق انسانی ، این کشیش مسیحی را فوری آزاد کند.
« محبت نیوز» -- خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس از قول سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است که این وزارت‌خانه روز یک‌شنبه ۲۷ ژانویه، ۸ بهمن از ایران خواسته تا به حقوق انسانی کشیش"سعید عابدینی" احترام گذاشته و او را آزاد کند.
ويکتوريا نولند ، سخنگوی وزارت امور خارجه و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد در ديدارهای جداگانه ای که با خبرنگاران داشتند از نگرانی عميق دولت آمريکا و تلاشها برای آزادی سعيد عابدينی خبر دادند.

دوشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۱

آمریکا حکم ۸ سال حبس کشیش ایرانی-آمریکایی را به شدت محکوم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا از محکومیت سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی به تحمل ۸ سال حبس در ایران به شدت انتقاد کرد.
این وزارتخانه می گوید که از طریق وکیل خانوادگی آقای عابدینی از صحت گزارش های مربوط به محکومیت او مطمئن شده و خواستار آزادی اوست.
دربی هالادی، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: "ما نقض دائمی حق جهانی آزادی مذهب توسط ایران را محکوم می کنیم و از مقام های ایران می خواهیم که حقوق انسانی آقای عابدینی را رعایت و او را آزاد کنند".

در ادامه اخراج دانشجویان بهائی دو برادر از دانشگاه طبری بابل اخراج شدند

باز هم اخراج از دانشگاه طبری بابل، این بار دو برادر به نام های سما و سیروس ثابتی
در ادامه اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاه طبری بابل این بار سما و سیروس ثابتی از این دانشگاه اخراج شدند.
طبق گزارشات رسیده به جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی طی یک تماس تلفنی از حراست دانشگاه، سما و سیروس ثابتی دانشجویان ترم ۳ عمران و ۷ معماری برای روز ۲۰ دی ماه به دفتر حراست این دانشگاه فراخوانده شدند که در تاریخ موعود در پی مراجعه ی آنها به دفتر حراست از ورود آنها به ساختمان ممانعت به عمل آمده و در پی درخواست این دو برادر مبنی بر تماس با رئیس مسئولین با یک شماره ی سه رقمی (شماره ی داخلی) با رئیس حراست تماس گرفته شده و در جواب با یک جمله و از طریق تلفن دو دانشجو به علت "اعتقاد به آئین بهائی" از دانشگاه اخراج شده اند.

سعید عابدینی، شهروند ایرانی – امریکایی به هشت سال حبس محکوم شد


سعید عابدینی، شهروند ایرانی – امریکایی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی مسیحی به اتهام تاسیس کلیسای خانگی به هشت سال حبس تعزیری از سوی قاضی پیر عباسی محکوم شد.

دادگاه وی در روز یکم بهمن ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد سعید عابدینی، نوکیش مسیحی که تابعیت آمریکایی دارد، اوایل مهرماه پس از بازگشت به ایران، به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور» بازداشت شد.

این زندانی مسیحی روز گذشته به بند ۳ عمومی سالن یک زندان اوین منتقل شده و از فردا اجازه ملاقات با خانواده خود را دارد.


یکشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۱

مرکز آمریکائی برای قانون و عدالت مدعی شد که اخبار مربوط به محاکمه قانونی و آزادی قریب الوقوع سعید عابدینی یک دروغ بزرگ است!

یک مرکز فعال و با نفوذ در مورد حقوق بشر اعلام کرد که این کشیش نوکیش مسیحی و وکیل او در دادگاه حضور نداشتند. در حالی که گزارش ایسنا و یک خبرگزاری مسیحی ایرانی حاکی از آن بود که آنها در دادگاه حضور داشته اند!

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از "مرکز آمریکائی برای قانون و عدالت"  ACLJ امروز این سازمان غیر دولتی معروف و با نفوذ آمریکائی اعلام کرد که ادعای خبرگزاریهای دولتی ایران در مورد محاکمه سعید عابدینی کشیش ایرانی - آمریکائی زندانی در ایران و وعده آزادی قریب الوقوع او یک دروغ بزرگ است. پایگاه اینترنتی این سازمان غیر دولتی روز چهارشنبه 4 بهمن ماه 1391 ( 23 ژانویه 2013) در گزارش خود از دادگاه سعید عابدینی از قول یک شاهد عینی نوشت که سعید عابدینی در روز دوشنبه به دادگاه آورده نشد و حتی وکیل او نیز اجازه ورود به جلسه را نداشت.
این در حالی است که  روز سه شنبه  خبرگزاری ایسنا به نقل از "ناصر سربازی" وکیل مدافع  عابدینی نوشت که جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سعید عابدینی صبح روز دوشنبه 2 بهمن در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به صورت کاملا قانونی برگزار شد. او افزود: در جلسه‌ی دادگاه اتهامات توسط موکل و اینجانب پذیرفته نشد. سربازی با بیان این که در این جلسه پدر سعید عابدینی نیز حضور داشته است، گفت: دفاعیات لازم توسط این جانب در دادگاه صورت گرفت.
از سوی دیگر آژانس خبری مسیحیان ایران ضمن تائید خبر ایسنا از قول منابع خبری خود که گویا در دادگاه حاضر بوده اند نوشت: کشیش «سعید عابدینی» پس از شنیدن اتهام خود در دادگاه، با استناد به کتاب مقدس تاکید کرد که تنها در چهار چوب وظایف دینی خود انجام وظیفه کرده  و هرگز فعالیت سیاسی نداشته است و پیرو خداوندش عیسی مسیح بوده است. این خبرگزاری حتی ادعا کرد: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی اوقات قاضی تحت تاثیر گفته های سعید قرار می‌گرفته است.
این خبرگزاری معتبر مسیحی از قول گزارشات رسیده به خود اعلام کرد که در جریان دادگاه صبح روز دوشنبه که اولین جلسه رسیدگی به پرونده این کشیش مسیحی بوده تنها وکیل مدافع ایشان  اجازه ورود به جلسه را داشته است . همچنین به پدر سعید نیز اجازه داده شد تا دقایقی کوتاه در دادگاه حضور یابد و سپس قاضی از ایشان خواست تا دادگاه را ترک کنند، اما به مادر سعید از ایتدا  اجازه ورود به جلسه دادگاه داده نشده و حتی اجازه نیافت تا با فرزندش دیدار کند.
سخنگوی مرکز آمریکائی برای قانون و عدالت با قاطعیت اعلام کرد که همه این موارد غیر واقعی است و فقط تبلیغات حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری یا کند شدن ادامه کمپین بین المللی تلاش برای آزادی این کشیش شهروند آمریکاست. این سازمان تا به حال طی کمپین خود بیش از 200 هزار امضاء برای پشتیبانی از سعید جمع آوری نموده است. این سازمان در زمان بازداشت یوسف ندرخانی نیز تلاش یسیاری در ایالات متحده برای کارزار آزادی او انجام داد.
این سازمان غیر دولتی مدافع حقوق بشر همچنین از قول منابع خود می گوید که در دادگاه ساختگی روز دوشنبه فقط شهادت دروغین یک کشیش مسیحی مجهول الهویه علیه سعید عابدینی بدون حضور او استماع شده است. البته از نام و مشخصات این شخص در گزارش خبری نیست.
مرکز آمریکائی مذکور اخبار نقل شده  بالا  را به نقل از منابع سری خود در ایران که  می گوید نمی تواند آنها را افشا کند و همچنین  خانم نغمه عابدینی همسر کشیش سعید عابدینی منتشر می کند. انتشار  خبر برگزاری دادگاه در روز گذشته واکنش "نغمه عابدینی" همسر این کشیش آمریکائی - ایرانی را هم در پی داشت. اولین بار او  بود که به خبرگزاری "آسوشیتد پرس" گفت: مقام‌های جمهوری اسلامی «قصد آزاد کردن او را ندارند» و خبر احتمال آزادی او «تنها یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین‌المللی است». او افزوده بود : «تا زمانی که کشیش عابدینی صحیح و سالم به آمریکا بازنگردد ما نمی‌توانیم قول‌هایی که رژیم ایران مبنی بر آزادی او و بازگشتش به خانواده می‌دهد را باور کنیم.»
یکی از منابع مسیحی در تهران به اف سی ان ان گفت: هم این سازمان حقوق بشر ادعا دارد که شاهدان عینی داشته است و هم آن خبرگزاری مسیحی دارای منابع قابل اعتماد می باشد. این تفاوت آشکار باعث می شود که مسیحیان ایران بیشتر معتقد شوند که این یک کیس معمولی جفا مانند موارد قبلی نیست و جریان این بار فرق دارد. این منبع همچنین گفت که بسیار عجیب به نظر می رسد یک کشیش نوکیش مسیحی پس از یک نوبت بازداشت در سه سال قبل و دادن تعهد برای عدم فعالیت به آمریکا برگردد و بعد طی سه سال 9 بار دیگر به تهران سفر کند. بیشتر نوکیشان مسیحی ایرانی به خصوص در فضای مجازی با سعید عابدینی آشنا بودند و خیلی بعیید است که ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی از فعالیتهای او خبری نداشته باشند.
لازم به توضیح است که سعید عابدینی مهرماه سال جاری در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا  برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود.
در این گزارش آمده بود که آقای کشیش عابدینی در سال 2009 نیز یک بار دیگر در ایران دستگیر شده بود و طی توافقی با ماموران اطلاعات قبول کرده بود که در ازای آزادی از فعالیت برای تاسیس کلیساهای خانگی دست بردارد! در ادامه گزارش فاکس نیوز از قول خانواده عابدینی نوشته بود که آن دفعه سعید با قول عدم ادامه فعالیتهایش در مورد گسترش کلیساهای خانگی به ماموران اطلاعات پاسپورتش را پس گرفت و به آمریکا برگشت! 
با توجه به همه نکات ابهام انگیز در مورد این پرونده منابع مسیحی داخل ایران به اف سی ان ان گفته اند که بیشتر این مورد به یک جنگ اطلاعاتی از بالا در سطح رسانه ها شبیه است تا یک پرونده معمولی آزار نوکیشان مسیحی ایرانی. چیزی مثل پرونده "شهرام امیری" که ابهامات زیادی در آن وجود داشت.منتها از نوع مذهبیش.صرفنظر از همه این موارد مسیحیان ایران در حال حاضر چاره ای جز دعا برای آزادی این زندانی نوکیش مسیحی و بازگشت او به آغوش خانواده اش ندارند.


روایت آزار و اذیت نوکیشان مسیحی از زبان پناهجویان در ترکیه

نماینده حزب کارگر در پالمان بریتانیا چندی پیش سفری به ترکیه داشته و درطی سفرش نیز گفتگوهایی با برخی از مسیحیان ایرانی پناهجو در ترکیه داشت، وی پس از این سفر از تجربیات و ملاقاتهایش با مسیحیان ایرانی و  آنچه که از وضعیت مسیحیان در داخل ایران شنیده بود را در این گزارش خود نقل کرد.
گزارشی از لفت فوت فوروارد بقلم استفان تیمز 
« محبت نیوز» - استفن تیمز نماینده حزب کارگر در پالمان بریتانیا و وزیر حزب مخالف در زمینه کار و اشتغال است، وی در گزارش سفر خود به ترکیه و طی ملاقاتی که با مسیحیان ایرانی داشته می نویسد؛ من در ماه اوت میهمان کشیشان موسسه "الام" در ترکیه بودم. الام یک بنیاد خیریه بریتانیایی با سرمایه بالاست که از مسیحیان ایرانی حمایت می‌کند. دیدار ما شواهدی در باره شکنجه و پیگرد مسیحیان در ایران در اختیار گذاشت که سپس در گزارش مجلس در ماه اکتبر به چاپ رسید.
ایران ۷۴ میلیون نفر جمعیت دارد. هیچ کس نمی‌داند چند نفر از آنان مسیحی‌اند. اما به نظر می‌رسد که شمار آن‌ها به سرعت در حال افزایش است. عده‌ای گمان می‌‌برند که جمعیت مسیحیان به یک و نیم میلیون نفر برسد. اما در کنار دیگر اقلیت‌های مذهبی مانند بهاییان، مسیحیان ایران با شکنجه و پیگرد شدید روبرو هستند.
ما از استانبول دیدار کردیم که یک کلیسای فعال ایرانی دارد و به ایرانیانی که از آن دیدار می‌کنند انجیل می‌دهد. مردمی که در آن کار می‌کنند به ما گفتند که ایرانیان همیشه انجیلی را که به آن‌ها داده می‌شود می‌گیرند و برخی از آنان دوست دارند در باره چیزهایی که در انجیل آمده صحبت کنند. سرخوردگی عمیقی نسبت به نسخه‌‌ای از اسلام که حکومتشان ارائه می‌‌دهد و نسبت به زندگی تحت رژیمی که به آن نسخه پایبند است در میان آنان وجود دارد.
ما از کیسری هم که شهر بزرگ و مدرنی در ترکیه است و یک میلیون جمعیت دارد دیدار کردیم. این شهر در زمستان محل اسکی است. ما از کلیسای ایرانیان آنجا دیدار کردیم که یکی از کلیساهای تبعیدیان ایرانی در ترکیه است. یک آپارتمان معمولی در بالای یک بنای تجاری.
هنگام دیدار ما از آنجا در صبح یکشنبه‌ای در ماه اوت، ۵۰ نفری در مراسم شرکت داشتند. زنده و بدون تشریفات بود. خواندن سرود توسط گروه کر در آنجا اجرا می‌شد. همه گونه مردم از جمله بچه‌ها در آن مراسم دیده می‌شدند. آن‌ها ناگزیر بودند از تبلیغ دست بکشند زیرا نمی‌توانستند تعداد بیشتری را در آن آپارتمان جای دهند.
پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، در آغاز رژیم نسبت به مسیحیان و دیگر اقلیتهای دینی که قانون اساسی ایران را به رسمیت می‌شناسند مدارا نشان می‌داد. و به دنبال آن سیستم ثبت‌نامی برای اماکن غیراسلامی عبادت ایجاد شد.
ولی پس از مدتی پیگرد اقلیت‌های دینی آغاز شد. در این اواخر این پیگرد و شکنجه افزایش یافته است. بسیاری از مسیحیانی که ما دیدیم فرشید فتحی را می‌شناختند. او کشیشی جوانی است که به شش سال زندان محکوم شده است و از دسامبر ۲۰۱۰ در زندان است.
( در ایران ) کلیساهای رسمی با محدودیت‌های شدیدی روبرو هستند. کلیسا‌ها، صرفنظر از چند استثنا دیگر مراسم خود را به زبان فارسی که زبان اول بیشتر مسیحیان ایرانی است برگزار نمی‌کنند. برگزاری هر مراسمی در روزهای جمعه که روز تعطیل عمومی است ممنوع است.
برای همین رفتن به کلیسا به معنای مرخصی گرفتن از کار و چشم پوشیدن از حقوق نصف یک روز است. مسیحیانی که به مراسم می‌روند از نزدیک تحت نظرند. کلیسا‌ها باید فهرست اعضای خود را با شماره کارت شناساییشان در اختیار دولت بگذارند تا کسانی را که به کلیسا می‌روند بتوان به آسانی تعقیب کرد. کلیساهای به رسمیت شناخته شده به سختی می‌توانند اجازه تعمیر بنا بگیرند. رژیم با یک مبارزه تبلیغاتی متمرکز به تلافی رشد مسیحیت برآمده است. مسیحیان به هیچ رو حق ندارند در باره دین خود با مسلمانان سخن بگویند. رهبر کلیساهایی که کوشیده‌اند در میان غیرمسیحیان تبلیغ کنند اعدام شده و اعضای آن‌ها به زندان فرستاده و شکنجه شده‌اند. برگزارکنندگان مراسم عشا در زیر تهدید دائمی دستگیری و بازجویی‌های خشونت‌آمیز زندگی می‌کنند.
به ما گفته شد که سخت‌گیری و خشونت رژیم درست در مقابل مهربانی و مدارای مردمان معمولی قرار دارد. ایرانی‌ها به تاریخ ادبی و تغزلی خود افتخار می‌کنند. با وجود شکنجه و پیگیرد، کلیسای ایران به سرعت در حال رشد است. مسیحیان ایرانی که ما در ترکیه دیدیم به ما گفتند که تبلیغات رژیم برضد مسیحیان جایی در میان مردم ندارد.
در استانبول با دو مرد جوان به نام فرهاد و ناتان ملاقات داشتیم. آن‌ها در ایران مسیحی شده بودند و به کلیسا پیوسته بودند. ناتان با خواندن انجیل، که زن جوانی در همسایگی آن را به او داده بود، مسیحی شده بود. از او پرسیدم که آیا در باره انجیل با آن زن صحبت کرده است. در پاسخ گفت که چون مجرد بوده نمی‌توانسته گفتگوهای طولانی با او داشته باشد.
روزی در سال ۱۳۹۰ دو جوان برای پخش انجیل با موتور سیکلت به روستایی می‌روند. ماشین پلیس آنها را تعقیب می‌کند و در جایی پلیس ها تفنگ خود را به سوی آنها می‌گیرند. در تلاش برای فرار با موتورسیکلت، بر زمین می‌افتند و زخمی می‌شوند. به پاسگاه پلیس برده می‌شوند و یک هفته ای را که در آنجا بودند تحت هیچ درمان پزشکی قرار نمی‌گیرند.
آنها شش هفته در زندان بودند که بخشی از آن را در انفرادی گذراندند و با سپردن ضمانت آزاد شدند. ناتان تصمیم می‌گیرد که همان شب از کشور فرار کند. وقتی فرهاد این را می‌شوند تصمیم می‌گیرد که او هم کشور را ترک کند. ناتان توانست خود را به مرز ترکیه برساند و به عنوان یک مسافر معمولی وارد آن کشور شود. فرهاد که دیرتر کشور را ترک می‌کند فرصت نمی‌کند خود را همان شب به مرز ترکیه برساند. در عوض به گرجستان می‌رود که نزدیک‌تر است و آنجا به کمک یک قاچاقچی که در اینترنت پیدا می‌کند از مرز می‌گذرد.
ما با مسیحیان فوق‌العاده‌ای ملاقات کردیم. در کیسری با متیو آشنا شدیم که داستان دستگیری خودش را برایمان تعریف کرد. او را همراه همسرش به جرم تهدید امنیت ملی که می‌تواند تا شش ماه زندان داشته باشد برای دوره‌ای زندانی می‌کنند. او با فرشید فتحی هم زندانی بوده. دوران زندانش سه ماه طول می‌کشد که یک ماه آن را در انفرادی می‌گذراند.
ما با کسان زیادی ملاقات کردیم که به دلیل دین شان در ایران رنج برده‌اند. در مواردی رنجی بسیار سخت و دشوار؛ ولی در عین حال از دین‌شان دست نکشیده‌اند. در عوض به نظر می‌رسید که بیشتر مصمم شده‌بودند تا در باره ایمان خود با هم‌میهنانشان گفت‌‌وگو کنند.
 منبع:  لفت فوت فورواردت ترجمه از روز- 23 ژانویه 2013


شنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۱

گزارشی از پرونده رزیتا واثقی زندانی عقیدتی زندان مشهد

گزارشی از پرونده رزیتا واثقی شهروند بهایی و زندانی عقیدتی زندان وکیل آباد مشهد که به ۵ سال زندان محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رزیتا واثقی که به جرم تبلیغ آیین بهائیت به ۵ سال زندان محکوم شده است و اکنون در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان وکیل آباد مشهد می‌باشد از حقوق یک زندانی عادی نیز محروم می‌باشد.
وی در اسفند ماه سال ۸۸ توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد و به مدت ۱۹۲ روز به صورت انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات محبوس بود و بلافاصله با تشکیل پرونده مجدد به زندان مرکزی مشهد منتقل گردید.
رزیتا واثقی که در پرونده پیشین خود مربوط به سال ۸۴ محکوم به ۵ سال زندان شده بود در پرونده دوّم هم در دادگاه بدوی مجدداً به ۵ سال زندان محکوم گردید که با تقاضای تجمیع دو حکم، حکم دوم در حکم اول ادغام گردید.
وی که اکنون حدود سه سال از محکومیت خود را پشت سر گذاشته است مادری مسن و بیمار دارد که بالای ۷۰ سال سن دارد و با وجود مراجعات مکرر مادر و خواهرانش تا کنون با مرخصی او از زندان به صورت مرخصی یا اعزام تحت الحفض، موافقت نشده است.
همچنین مسئولین زندان با اعزام رزیتا واثقی به بیرون از زندان، جهت درمان مشکلات دهان و دندان وی مخالفت کردند و به دلیل کمبود امکانات بهداری زندان، او مجبور شد دو ماه و نیم دندان درد را تحمل کند تا در ‌‌نهایت با مراجعه پزشک متخصص بداخل زندان مراحل درمان انجام گردید.
گفتنی است، به گفته دادستان جرم او از جرائم خاص است که باید بتواند بعد از تحمل نیمی از محکومیت در صورت موافقت دادستان به مرخصی برود ولی با وجود گذشت شش ماه از نیمی از محکومیت و چندین بار اقدام جهت گرفتن مرخصی با مخالفت دادستان مواجهه شده است و علت، مخالفت اداره اطلاعات عنوان گردید.
رزیتا واثقی در مدت بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات از حق قانونی سکوت خود در مدت ۱۹۲ روز استفاده کرده و با استناد به اینکه تبلیغ آئین بهایی خلاف قوانین مدنی کشور نیست، سکوت نمود.

بازداشت دوتن از شهروندان بهایی ساکن نور+ تصویر

ماموران امنیتی در شهرستان نور به منزل یک شهروند بهایی مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل صاحب خانه را به همراه مه‌مان وی بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ماموران امنیتی به منزل شیدا تائید مراجعه کرده و ضمن تفتیش و بازرسی منزل، وی را به همراه بیان بابایی بازداشت نمودند.
این دو نفر پس از بازداشت به اداره اطلاعات ساری منتقل می‌شوند و روز گذشته پس از سه روز بیخبری موفق می‌شوند تا با خانواده خود تماس بگیرند.
گفتنی است، شیدا تایید حدود دوسال پیش نیز به همراه مادر خود فریده تایید بازداشت شده و مدت ۲۵ روز در اداره اطلاعات ساری در بازداشت بسر بردند.
لازم به ذکر است شیدا تایید متولد ۱۳۶۹ ساکن نور و بیان بابایی متولد ۱۳۷۰ ساکن قائمشهر است.

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی دی ماه ۱۳۹۱

در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در دی ماه سالجاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۲ دیماه: «پویا تبیانیان» شهروند بهایی ساکن سمنان پس از احضار و معرفی خویش به دادگاه انقلاب برای گذراندن دوره محکومیت ۶ سال و نیم حبس تعزیری به زندان سمنان منتقل شد.
- «کوروش زیاری» شهروند بهایی ساکن گنبد کاووس که در تاریخ ۳۰ آبانماه سالجاری توسط ماموران امنیتی دستگیر شده بود به همراه ۶ شهروند بهایی ساکن گرگان به نامهای: «سیامک صدری»، «فواد فهندژ»، «پیام مرکزی»، «فره‌مند ثنایی»، «فرهاد فهندژ» و «کمال کاشانی» که پیش‌تر در تاریخ ۲ آذرماه به زندان اوین منتقل شده بودند در این روز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
۶ دیماه: «بارمان احسانی» نوزاد ۶ ماهه که همراه مادرش «ترانه ترابی» در حال گذراندن حبس در زندان سمنان بود بر اثر ابتلا به عفونت شدید ریه به بیمارستان فاطمیه سنگسر منتقل شد.
- «فرامرز فیروزیان» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق رای دادگاه تجدید نظر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
۳ دیماه: سه شهروند بهایی ساکن زاهدان به نامهای: «مشتاق انوری»، «صدیقه شوکتی» و «فرشید دادور» پس از تفتیش منازلشان و ضبط کتب مذهبی و بعضی وسایل شخصی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
۷ دیماه: «اکبر‌پور حسینی» شهروند بهایی ساکن سمنان به پرداخت سه میلیارد و ششصد میلیون ریال جریمه نقدی و مصادره اموال مغازه‌اش توسط دادگاه محکوم شد.
۹ دیماه: «بهنام ممتازی» شهروند بهایی ساکن قزوین پس از گذشت ۱۸ روز از زندان شهر مزبور با قرار وثیقه آزاد شد.
۱۱ دیماه: «رسام تبیانیان» نوزاد ۱۰ ماهه که همراه مادرش «زهره نیک آئین» در زندان سمنان در حال گذراندن حبس بود در پی عفونت گوش و تب شدید به بیمارستان امیرالمونین سمنان منتقل و بستری شد این درحالیست که ماموران از اعزام مادر ایشان زهره نیک آئین به بیمارستان سرباز زده و تنها دو بار وی را بصورت موقت و تحت الحفظ به بیمارستان منتقل نموده‌اند.
۱۲ دیماه: «میثاق امام وردی» دانشجوی بهایی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران که در رشته نرم افزار کامپیو‌تر مشغول به تحصیل بوده به علت اعتقاد به دیانت بهایی از این دانشگاه اخراج شده است.
- «شکیبا وحدت» به اداره اطلاعات بابلسر احضار که پس از دو روزبازداشت، آزاد گردید.
۱۳ دیماه: زهره نیک آئین مادر رسام تبیانیان به مدت ۵ روز از زندان سمنان جهت نگهداری فرزندش به مرخصی آمد.
۱۶ دیماه: «محمدحسین نخعی» پیرمرد ۸۵ ساله بهایی که از اردیبشهت ماه سال جاری در زندان بیرجند بازداشت می‌باشد مدتی بدون هیچگونه دلیل مشخصی از طرف مسئولین ذیربط ممنوع الملاقات شده و اجازه تماس تلفنی از ایشان سلب شد. قابل ذکر است نامبرده به حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌باشد.
- «میلاد صمیمی درزی» دانشجوی رشته معماری داخلی از دانشگاه طبری بابل پس از پنج ترم تحصیل به دلیل اعتقاد به آئین بهایی اخراج شد.
- «شکوفه درخشانیان» دانشجوی رشته معماری داخلی از دانشگاه طبری بابل پس از هفت ترم تحصیل به دلیل اعتقاد به آئین بهایی اخراج شد.
۱۸ دیماه: زهره نیک آئین و نوزاد شیرخواره‌اش - رسام تبیانیان - در پی عدم تمدید مرخصی از سوی دادستان سمنان به زندان بازگشت. این در حالیست که پزشکان معالج جهت مداوای رسام بیست روز استراحت در منزل تجویز کرده بودند.
۱۹ دیماه: ماموران امنیتی در یک یورش همزمان و برنامه ریزی شده به منازل ۱۳ شهروند بهایی ساکن قروه مراجعه و پس از تفتیش منزل و ضبط کتب و عکس‌های مذهبی و بعضی وسایل شخصی محل را ترک نمودند. اسامی شهروندان بهایی که منازلشان توسط ماموران بازرسی شد عبارتست از:
خلیل اقدامیان، کامبیز اقدامیان، سعید منصوری، بهنام اقدامیان، مهرداد زارعی، طیب صالحی، فائز صالحی، مهدی لقایی، عطاء الله کوثری، ضیاء الله کوثری، کیومرث اوصافی، کوروش اوصافی، سعید خادم
۲۲ دیماه: شکیبا وحدت شهروند بهایی پس از یک هفته که از بازداشت قبلی‌اش گذشته بود این بار توسط اداره اطلاعات شهر تبریز بازداشت شد.
۲۳ دیماه: «انیسا فنائیان» جهت اجرای محکومیت ۲۲ ماه حبس تعزیری برای تاریخ سی‌ام دیماه به زندان سمنان احضار شد.
- «عادل نعیمی» شهروند بهایی ساکن تهران پس از گذشت شش ماه حبس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی ۳۰۵ منتقل شد این درحالی است که نامبرده به بیماری دیابت مبتلا است.
۲۴ دیماه: «شاهین نگاری» شهروند بهایی ساکن تهران و استاد دانشگاه مجازی بهاییان در حوالی ظهر توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی بازداشت و جهت محکومیت ۴ سال حبس تعزیری به زندان منتقل شد.
- از «رامین شهریاری» شهروند بهایی منطقه اسلامشهر تهران پس از گذشت ۳ ماه بازداشت هیچ اطلاعی در دست نیست.
۲۷ دیماه: «دکتر فواد مقدم» شهروند بهایی ساکن اصفهان و استاد دانشگاه مجازی بهاییان پس از احضار جهت گذراندان ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.
۲۸ دیماه: «سینا اقدسی» شهروند بهایی ساکن تبریز پس از ۴۵ روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شد.
۳۰ دیماه: «انیسا فنائیان (ایقانی)» صبح امروز جهت گذراندن ۲۲ ماه حبس تعزیری خود را به زندان سمنان معرفی کرد.
- هفت شهروند بهایی ساکن قزوین توسط اداره اطلاعات این شهر طی تماس تلفنی احضار که پس از بازجویی آزاد شدند. اسامی این شهروندان بهایی عبارت است از: «منیره شاه محمدی»، «وحید فروغی»، «وصال ممتازی»، «نوید ملایی»، «مهرزاد زهرایی»، «مسعود بهرامی» و «مسعود بهاقلی».
- طی چند روز گذشته شش نفر از زندانیان بهایی زندان سمنان را از بند مردان خارج نموده‌اند و به یک سلول ۹ متری منتقل کرده و برای اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار داده‌اند. همچنین طی همین مدت تماس تلفنی این زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شده است. اسامی زندانیان فوق عبارت است: «عادل فنائیان»، «سیامک ایقانی»، «بهفر خانجانی»، «افشین ایقانی»، «عرفان احسانی»، «گودرز بیدقی».

پنجشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۱

وکیل مدافع سعید عابدینی، کشیش ایرانی ـ آمریکایی، از احتمال آزادی او خبر داد

خبرگزاری هرانا  - وکیل مدافع سعید عابدینی نوکیش مسیحی، از برگزاری دادگاه موکلش و احتمال آزادی قریب‌الوقوع او با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی خبر داد.

ناصر سربازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا همچنین گفته است که سعید عابدینی برای خروج از کشور مانعی نخواهد داشت، همسر سعید عابدینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که وعده آزادی همسرش «یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین المللی» است. 


سعید عابدینی، نوکیش مسیحی که تابعیت آمریکایی دارد، اوایل مهرماه پس از بازگشت به ایران، به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور» بازداشت شد.
دادگاه  اتهام این نوکیش مسیحی را « تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» عنوان کرد.

بنا به گفته آقای ناصر سربازی ، رسیدگی به این پرونده در این جلسه گویا به اتمام رسیده و قرار است تا در مهلت قانونی رای صادر شود.

چهارشنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۱

گزارشی از وضعیت پرونده رشید آخکندی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام


رشید آخکندی در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۷ به اتهام محاربه و همکاری با احزاب اپوزيسيون کرد در اصفهان دستگير و روانه زندان شد. وی پس از يک سال در دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

آقای آخکندی در حالی که پس از بازداشت و انتقال به زندان مرکزی سنندج در تاريخ ۲۱ فروردين ماه سال ۸۸ در شعبه چهار دادگاه انقلاب اين شهر محاکمه و محکوم به اعدام شد که از در اختيارداشتن وکيل مدافع محروم بود.
خانواده این زندانی،‌ که روند حقوقی پرونده را متکی بر اسناد نمی‌دانند، معتقدند که دلیل محکومیت وی ارتباط با احزاب کرد نیست. به گفته آنان دلیل محکومیت آقای آخکندی یک درگیری است که ده سال پیش در یکی از روستاهای بانه، بین چریک‌های کرد و نیروهای وابسته به دولت صورت گرفته است و در آن یک پاسدار کرد کشته شد و اکنون پس از ده سال یکی از بستگان متوفی به نام رحمان سعید‌نژاد، از رشید آخکندی شکایت کرده است. شکایتی که منجر به صدور حکم احکام برای آقای آخکندی شد.

رییس سازمان زندان‌ها: زندانی مذهبی و عقیدتی نداریم !



.رم شود، فارغ از گرایش عقیدتی، قومی و قبیله‌ای با او برخورد می‌شود و اصولن در کشور کسی به دلیل داشتن عقیده یا مذهبی خاص زندانی نمی‌شود.
به گزارش « محبت نیوز» غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگوی با ایسنا، با اشاره به بازدید نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از زندان اوین گفت: « کسی که مرتکب جرم شود، فارغ از گرایش عقیدتی، قومی و قبیله‌ای با او برخورد می‌شود و اصولن در کشور کسی به دلیل داشتن عقیده یا مذهبی خاص زندانی نمی‌شود.»

پرونده مشکوک و عاقبت پر ابهام : وکیل مدافع عابدینی می گوید موکلش آزاد می شود ولی همسراین کشیش آمریکائی - ایرانی وعده آزادی او را دروغ می داند! حقیقت چیست؟


Saeed_Abedini_6"ناصر سربازی" در گفت و گو با ایسنا: رسیدگی به این پرونده در یک جلسه به اتمام رسید و طی چند روز آینده موکلم درپی سپردن وثیقه، آزاد خواهد شد.مشکلی برای خروج از کشور و ملاقات با خانواده‌اش نخواهد داشت.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «سعید عابدینی» شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل در دادگاه انقلاب محاکمه شد و به زودی آزاد خواهد شد. این خبر را ناصر سربازی وکیل مدافع عابدینی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی ایسنا اعلام نمود و در این باره گفت: جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سعید عابدینی صبح روز دوشنبه 2 بهمن در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به صورت کاملا قانونی برگزار شد.

تصحیح خبر دستگیری چهار شهروند بهایی ساکن گنبد


خبرگزاری هرانا - «ناهید محمودی» شهروند بهایی ساکن گنبد کاووس که پیش از این خبر دستگیری وی به همراه سه شهروند بهایی دیگر در روز یکشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ اعلام شده بود تاکنون بازداشت نشده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حوالی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱ بهمن ماه دو نفر از ماموران اداره اطلاعات گرگان با دردست داشتن حکم بازداشت ناهید محمودی به منزل نامبرده در گنبد کاووس مراجعه کرده ولی به دلیل عدم حضور وی در منزل تا ساعت ۱۲ ظهر در محل منتظر بوده و سپس محل را ترک می‌کنند.

وکیل مدافع سعید عابدینی، کشیش ایرانی ـ آمریکایی، از احتمال آزادی او خبر داد


خبرگزاری هرانا  - وکیل مدافع سعید عابدینی نوکیش مسیحی، از برگزاری دادگاه موکلش و احتمال آزادی قریب‌الوقوع او با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی خبر داد.

ناصر سربازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا همچنین گفته است که سعید عابدینی برای خروج از کشور مانعی نخواهد داشت، همسر سعید عابدینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که وعده آزادی همسرش «یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین المللی» است. 

سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۱

اولین جلسه دادگاه کشیش «سعید عابدینی» بطورغیر علنی برگزار شد !



.جلسه دادگاه «سعید عابدینی» کشیش ایرانی‌‌تبار ساکن آمریکا، در پشت درهای بسته در دادگاه انقلاب تهران برگزار گردید.
به گزارش « محبت نیوز»، اولین جلسه دادگاه کشیش « سعید عابدینی » از نوکیشان مسیحی مقیم امریکا صبح روز دوشنبه سوم بهمن ماه 1391 ( 22 ژانویه 2013) بطور غیرعلنی به ریاست قاضی پیرعباسی در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
دادگاه  اتهام این نوکیش مسیحی را « تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» عنوان کرد.

پدر آرش صادقی سکوتش را شکست: سلامتی آرش در خطر است/ او روزهای وحشتناکی را پشت سر گذاشته است


کلمه – مسیح علی نژاد:
حسین صادقی، پدر آرش صادقی فعال دانشجویی زندانی، ضمن اعلام بی خبری از وضیعت فرزندش می گوید: برای من دیگر هیچ چیزی باقی نمانده؛ هم همسرم به دلیل هجوم ماموران به خانه ام در اثر شوک از دستم رفت و هم آرش به دلیل فشارهای بعد از انتخابات دچار مشکلات زیادی شد که سلامتی اش را از دست داد، مسئولان قضایی هم به جای رسیدگی تهدید می کنند. من در گذشته اشتباه کردم که آرش را مقصر مرگ مادرش می دانستم و برای جبران این اشتباه می خواهم صدای مظلومیت آرش و همسرم باشم.

گزارش شیرین عبادی از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه دی 1391عنوان شد ضرورت رعایت همه جانبه حقوق اقلیت های قومی توسط مقام های ایرانی

ebadi18.jpg

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه دی1391 پرداخت. خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه آذر1391 به موضوع اقلیت های قومی در ایران پرداخته است. این مدافع حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به صدور حکم اعدام برای هشت نفر از شهروندان عرب و کرد ایرانی، از اینکه پاسخ درخواست های آنان، گلوله و زندان است ابراز تأسف کرده است.
خانم عبادی همچنین در گزارش خود با اعلام خطر نسبت به رشد جوانه های جدایی طلبی، توجه مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران را به حفظ و رعایت همه جانبه حقوق اقلیت های قومی جلب کرده است.
برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه دی 1391 شیرین عبادی که در اول بهمن ماه منتشر شده، به شرح زیر است:
گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه دی 1391
مقدمه
اقلیت های قومی در ایران سال ها مورد بی مهری حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده اند و فعالان مدنی و سیاسی آنها به بهانه های واهی دستگیر و در معرض شدیدترین مجازات ها قرار می گیرند. در ماه گذشته 19 نفر در ایران اعدام شده اند که شش نفر آنها از میان اقلیت های قومی بوده اند. همچنین در این ماه، حکم اعدام 5 نفر به اسامی هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، محمد علی عموری نژاد، سید یابر البوشوكه و سید مختار البوشوكه صادر شد که از عرب های ایرانی هستند. حکم اعدام زانیار مرادی و لقمان مرادی که از کردهای ایرانی هستند نیز قطعی شد و هر لحظه خطر اجرای آن می رود.
اقلیت های قومی بر خلاف اصل پانزده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از تدریس زبان و ادبیات خود محروم هستند؛ این در حالی است که در ماه گذشته، مدیر کل آموزش و پروش استان کرمانشاه نیز در بخشنامه ای نه فقط تدریس بلکه محاوره گویش محلی را در محیط های آموزشی ممنوع اعلام کرد.
اقلیت های قومی که اکثرا در استان های مرزی ایران به سر می برند، از تبعیض اقتصادی و اداری نیز گله مند هستند که متاسفانه پاسخ درخواست های بر حق آنان گلوله و زندان است.
ادامه این شرایط می تواند بر بحران های موجود در ایران بیافزاید، به خصوص آنکه غالب اقلیت های قومی در ایران، سنی هستند. بنابراین ادامه این وضعیت می تواند در شرایطی که به اختلافات بین شیعه و سنی در منطقه خاورمیانه دامن زده می شود، مورد سوء استفاده های سیاسی نیز قرار گیرد. از همین رو با اعلام خطر نسبت به رشد جوانه های جدایی طلبی که خود می تواند باعث بروز تنش های شدید اجتماعی و سیاسی شود، توجه مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران را به حفظ و رعایت همه جانبه حقوق اقلیت های قومی جلب می کنم و یادآور می شوم که کشور ایران فقط متعلق به شیعیان فارس زبان نیست بلکه به تمامی ایرانیان اعم از کرد، ترک، عرب، بلوچ، فارس و لر تعلق دارد.
علاوه بر مطالبی که در بالا بیان شد، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در دی ماه ۱۳۹۱ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به 2 زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.
وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه دی 1391
بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش
1) در این ماه 11 نفر بازداشت شدند که برخی پس از چند روز با وثیقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: سیروان حسین پناهی- فعال مدنی- ورویر آوانسیان- کشیش کلیسای خانگی-، منصور دشتبان- شهروند اصفهانی-، محمد توکلی- عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه-، منیژه بهلولی- وکیل دادگستری-، امیر چمنی- فعال دانشجویی-، شیرزاد حسین پناهی، فایق حسین پناهی، محمد خطیبی، آیت مهرعلی بیگلو- فعال مدنی-، آزاد رسول نژاد- معلم و دانشجو-.
2) مهدی تحققی- عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران- برای گذراندن یکسال زندان، مسعود لدنی- عضو شورای فعالان ملی – مذهبی در خوزستان برای گذراندن دوسال زندان و یوسف ندرخانی- شهروند مسیحی- برای گذراندن ۳ سال زندان، روانه زندان شدند.
3) محمد حسین کروبی- فرزند مهدی کروبی- به ۶ ماه حبس تعزیری که برای پنج سال به حال تعلیق درآمده است، مختار الیاسی، کمال خضری و یوسف عبدی هر یک به یک سال حبس، دلاور بادکان به شش ماه حبس، کیوان احمدی به چهارسال حبس، عزیزه شفیعیان (حیدرزاده) به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ سال ممنوعیت خروج از کشور، علی اکبر باغانی-دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران- به یک سال حبس تعزیری و ۱۰ سال تبعید به شهرستان زابل،سیدحسین رونقی ملکی به دو سال حبس تعزیزی، بهروز علویب به دو سال و سه ماه حبس تعزیزی، حمیدرضا مسیبیان به دو سال و شش ماه حبس تعزیزی، واحد خلوصی به دو سال حبس تعزیزی، بهرام شجاعی به دو سال حبس تعزیزی، فرید روحانی، سیدحسن رونقی ملکی، شایان وحدتی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، سپهر صاحبان، دانیال حسنی، علی محمدی، مرتضی اسمائیل‌پور، محمد ارجمندی راد، محمداسماییل سلمان‌پور، محمدامین صالحی، محسن صامعی، میلاد پناهی پور و امیر روناسی هر کدام به به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شدند. همچنین دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس در زندان مشهد و پانزده سال نفی بلد (تبعید) به مشهد را برای هانی یازرلو و حکم ۹ ماه حبس امین روغنی- فعال دانشجویی- و حکم 8 ماه حبس علی شریعتی - وبنگار و فعال اجتماعی- را تایید کرد.
4) وضعیت برخی زندانیان سیاسی- عقیدتی همچنان نامناسب گزارش می شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: محمد سیف زاده- عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر-، محمد صائمی، اسدالله هادی و اصغر قطان به دلیل خودداری از پوشیدن لباس فرم زندان، با ممانعت مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان روبرو شدند. ادامه درمان مصطفی تاج زاده- عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و مصطفی دانشجو- زندانی سیاسی- در مراکز درمانی معتبر، به دلیل مخالفت مقام های مسئول ناتمام ماند. همچنین اسماعیل برزگری در اعتراض به چگونگی رسیدگی به وضعیت درمانش، اعتصاب غذای خشک کرد. محمد صادق هنرور شجاعی نیز با وجود نیاز به تکمیل درمان، به زندان بازگردانده شد.
5) صالح‌الدین مرادی، بهزاد نوری، فرزاد درویش و فرزانه نوری-4 تن از دراویش- و سعید مدنی- عضو شورای فعالان ملی- مذهبی محاکمه شدند.
6) مهدی خزعلی بار دیگر از بند عمومی 350 به انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او همچنان حسب اطلاع خانواده اش در اعتصاب غذا و در وضعیت جسمی نامناسبی بسر می برد.
7) فائزه هاشمی که در زندان بسر می برد، پس از پس از تفهیم اتهام جدید به مدت دو روز به زندان انفرادی فرستاده شد.
8) نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم های ختم برای مادر نسرین ستوده و پدر زهرا رهنورد در مساجد مرکز تهران، ممانعت به عمل آوردند.
9) تعدادی ازمعترضان به نتایج آزمون وکالت بازداشت و پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شدند.
10) یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر، تهدید و مجازات غیرعادلانه بستگان زندانیان سیاسی است که مبادرت به اطلاع رسانی در خصوص عضو زندانی خانواده خود کرده اند. زهرا و محمد صالح خزعلی، فرزندان مهدی خزعلی برای بازجویی و ارائه پاره‌ای توضیحات به دادسرای مقدس زندان اوین احضار شدند.همچنین همچنان مأموران امنیتی مانع تماس تلفنی دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با پدر و مادرشان می شوند.
11) محمد تقی کروبی- فرزند مهدی کروبی-، سید احمد رونقی ملکی، جمال عاملی، علی عباسی، اکبر امینی و محمد فرید به دادسرا احضار شدند.
12) بیت آیت الله سید صادق شیرازی پس از سخنرانی او در عزاداری امام حسین تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفت. بر این اساس جعفر غفوری، نماینده آیت الله شیرازی در مشهد به همراه فرزند 7 ساله اش و عاصی- نماینده آیت الله شیرازی در یزد-، فدایی، نماینده موسسه رسول اکرم (موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله سید صادق شیرازی) بازداشت شدند. همچنین مصطفی محمدی مدیر شبکه تلویزیونی امام حسین (وابسته به بیت آیت الله سید صادق شیرازی) به دادسرا احضار شد.
13) ابوالفضل قدیانی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بر خلاف قوانین، برای ادامه تحمل حبس، به زندان قزل حصار منتقل شده است و در بین زندانیان عادی بسر می برد.
ب- وضعیت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه نگاران
1) رحیم سرکار و محمد کیمیایی، سردبیر و همکار هفته نامه حدیث قزوین بازداشت شدند. همچنین دفتر هفته نامه حدیث قزوین پلمپ شد و برخی از همکاران این نشریه برای مدت سه ساعت بازداشت شدند.
2) آریا آرام نژاد- هنرمند- جهت اجرای حکم 91 روز حبس، به زندان منتقل شد.
3) رئیس ستاد اجرایی و مدیر مسئول روزنامه یالثارات به دادگاه احضار شدند. همچنین هیات منصفه دادگاه مطبوعات، مدیران مسوول روزنامه‌های «بامداد» و «اتفاق نو» را مجرم دانست.
4) شیوا ارسطویی، نویسنده و مترجم گفت که مسئولان وزارت ارشاد از سال ١٣٨۶ تاکنون برای هیچ یک از آثارش مجوز انتشار صادر نکرده‌اند.
5) نام بهرام بیضایی از مجموعه مستند «فرش ایرانی» حذف شد.
6) اجرای کنسرت گروه «آوای مهربانی» لغو شد.
7) رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی گفت که 41 باب مغازه به دلیل فروش محصولاتی که ضد فرهنگی می نامید در تبریز پلمب شد.
8) معاون اجتماعی پلیس امنیت اخلاقی ناجا مدعی شد که باندی متشکل از پنج نفر به اتهام فعالیت‌های زیرزمینی که غیر فرهنگی می نامید، دستگیر شدند. همچنین برای آزادی روزبه بمانی، افشین مقدم، علیرضا افکاری، افرادی که به اتهام سرودن ترانه و آهنگسازی برای خوانندگان مقیم امریکا بازداشت شده بودند، قرار وثیقه صادر شد.
9) معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان از تفکیک جنسیتی حدود ده هزار کلاس در دانشگاه‌های استان اصفهان تاکنون خبر داد.
پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در ماه دی تعداد 19 نفر اعدام شده اند: بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی اعدام شدند. رسانه های خبری از عضویت این افراد در یک گروه سلفی خبر دادند. علیرضا مافیها و محمد علی سروری در تهران و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه های وابسته به ایران اتهام آنها را سرقت همراه با زورگیری اعلام کردند. «م ـ ش» و «م ـ ف» در سمنان، «م ـ ع ـ الف» در یزد، «م- م»، اهل افغانستان و «محمد- ا» و «موسی- ش»، در ارومیه اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنان حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. «ع ـ ب»، «ر ـ د» و «ن ـ ب» در یزد اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنها را تجاوز به عنف اعلام کردند. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مشهد از اجرای حکم اعدام یک نفردر مشهد و یک نفر دیگر در سبزوار خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب مشهد اتهام افراد اعدام شده را تجاوز به عنف اعلام کرد.
2) حکم اعدام هاشم شعبانی نژاد- وبلاگ نویس و دبیر-، هادی راشدی- دبیر-، محمد علی عموری نژاد- وبلاگ نویس-، سید یابر البوشوكه و سید مختار البوشوكه ابلاغ و حکم اعدام رضا ملازاده- زندانی سیاسی کرد- از سوی دیوان عالی کشورتایید شد. همچنین رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب کرمان از صدور حکم اعدام برای هشت نفر خبر داد. این مقام قضایی اتهام آنان را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. روابط عمومی دادگستری استان اردبیل نیز از صدور حکم اعدام برای یک نفر خبر داد. دستگاه قضایی اتهام این فرد را تجاوز به عنف اعلام کرد.
بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم در آذرماه با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به آبان ماه به ۲۷.۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که براساس آمار مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران دو میلیون و ۶۲۹ هزار تومان است و رئیس انجمن انبوه سازان کشور نیز از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی خبر داده است.
2) در خصوص وضعیت کارگران می توان به موارد زیر اشاره کرد: حقوق 2۴ کارگر رسمی كارخانه ابر صنعتی ایران، مدت ۲۱ ماه به تعویق افتاده است و ۳۰۰ کارگر کارخانه «همگام خودرو آسیا» که کارگران شاغل در آن، چهار ماه حقوق معوقه دارند و۵۰ کارگر کارخانجات آلومتک و آلومراد قزوین اخراج شدند. همچنین در پی بیکاری ۲۰۰ کارگر مشمول مقرری بیمه بیکاری کارخانه ذوب آهن غرب ایران (کوره بلند)، ۱۶۲ کارگر تعدیل شده این واحد هنوز موفق به دریافت مقرری بیمه بیکاری نشده‌اند. دبیر و نائب رئیس کانون سنگ ایران نیز از تعدیل 15 هزار نفر نیرو در صنعت سنگ خبر داد.
3) محمد مولانایی، عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بازداشت شد.
4)علی نجاتی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه مورد بازپرسی و محاکمه قرار گرفت.
بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در دی ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی از مرگ ۴۴۶۰ نفر در یک سال گذشته بر اثر آلودگی هوای تهران خبر داد.
2) سایت رسمی مجلس شورای اسلامی ایران با هشدار نسبت به خشک شدن کامل دریاچه ارومیه٬ از تخلیه ساکنان ۵۰ روستای اطراف این دریاچه خبر داد.
3) آب شرب و کشاورزی در 24 روستای چهارمحال‌بختیاری به نفت آلوده شد.
4) رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از تحت فشار بودن افرادی که دلایل شیوع سرطان را اطلاع رسانی می‌کنند، خبر داد.
خاتمه
در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی ایران را به این نکته جلب می کنم که توجه به وضعیت اقلیت های قومی و فرهنگی، اولین گام برای رفع بحران های اجتماعی و خروج از بن بست سیاسی در شرایط کنونی است.
شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003
اول بهمن 1391
توضیح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت ها و خبرگزاری های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی بی سی. 

دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۱

فراخوان /سخنرانی، داستانخوانی، بحث و گفتگو


ماده ی 7 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که شخصيت حقوقي او در همه جا به عنوان يک انسان در مقابل قانون شناخته شود.
ماده ی 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، با تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي، آزاد باشد.
فراخوان
حق ما انسان ها، جامعه ای آزاد و بدون زندانی سیاسی و عقیدتی است

سخنرانی، داستانخوانی، بحث و گفتگو

تداوم ممنوع الملاقات دو زندانی سیاسی سیاسی محکوم به اعدام


در زندان مرکزی ارومیه دو زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام همچنان ممنوع الملاقات میباشند.
علی افشاری به همراه برادرش حبیب الله افشاری که از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شده اند ازدو ماه گذشته به دستور مقامات امنیتی زندان ارومیه ممنوع الملاقات شده اند.
یکی از اعضای خانواده این دو زندانی سیاسی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت که بیش از دو ماه است که خانواده ام موفق به ملاقات با علی و حبیب افشاری نشدند و همان طور که می دانید و بنا به اخباری که از زندان بدستمان رسیده علی همچنان در وضعیت وخیم جسمی قرار دارد  وی گفت از طرفی دیگر حکم اعدام  این دو عضو خانوادمان در دادگاه تجدید نظر تایید شده و همین امر نگرانی خانواده ما را دو چندان کرده است.

تحت فشار قرار دادن زندانیان بهایی سمنان جهت اخذ اعترافات تلویزیونی


خبرگزاری هرانا - شش تن از زندانیان بهایی زندان سمنان با انتقال به یک سلول ۹ متری و قطع ملاقات با خانواده‌هایشان تحت فشار برای مصاحبه تلویزیونی قرار گرفته اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی چند روز گذشته شش نفر از زندانیان بهایی زندان سمنان را از بند مردان زندان سمنان خارج کرده و به یک سلول ۹ متری منتقل نموده و برای اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار داده‌اند.
همچنین طی همین مدت تماس تلفنی زندانیان بهایی مزبور با خانواده‌هایشان هم قطع شده که همین بی‌خبری کامل موجبات نگرانی بیشتر خانواده‌های زندانیان را فراهم کرده است.

بازداشت همزمان ۴ شهروند بهایی ساکن گنبدکاووس / تصویر


خبرگزاری هرانا - ۴ شهروند بهایی ساکن گنبد کاووس در یک اقدام همزمان ماموران اداره اطلاعات گرگان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز یک شنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۱ در یک اقدام همزمان ماموران اداره اطلاعات گرگان با دراختیار داشتن حکم دستگیری ۴ شهروند بهایی ساکن گنبد کاووس به شهر مزبور رفته و با مراجعه به منازل این شهروندان بهایی پس از تفتیش منازل، ایشان را نیز بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال می‌دهند.
اسامی شهروندان بهایی ساکن گنبد کاووس که بازداشت شده‌اند عبارتست از:

تداوم بازداشت یک نوکیش مسیحی در تهران


خبرگزاری هرانا - "مصطفی بردبار" از نوکیشان مسیحی که در ایام کریسمس توسط ماموران امنیتی در تهران دستگیرشده است، همچنان در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد.
بنا به گزارش محبت نیوز، "مصطفی بردبار" متولد ۱۳۶۵ از شهروندان نوکیش مسیحی ساکن رشت می‌باشد، که تاکنون از چگونگی و یا نحوه بازداشت ایشان اطلاعی در دست نیست.
بر اساس گزارشات منتشره، در روز پنجشنبه مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱ برابر با (۲۷ دسامبر ۲۰۱۲) حدود ۵۰ تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان ساکن تهران، که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - کریسمس- و سال نو میلادی به منظور دعا و شکرگذاری و پرستش در خانه‌ای واقع در منطقه شمالی تهران گردهم آمده بودند، با یورش ۱۵ تن از نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت گردیدند.
این افراد برای ساعت‌ها در‌‌ همان مکان بطور موقت بازداشت شدند که پس از بازجویی از ایشان به آنان اجازه داده شد تا آن محل را ترک کنند. این رویداد همچنین منجر به بازداشت کشیش "ورویر آوانسیان" از ایرانیان ارامنه مسیحی شد، که نامبرده در وضعیت بیماری سخت و پس از سپری کردن ۱۵ روز در بازداشتگاه زندان اوین به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه بطور موقت آزاد شد.
منابع آگاه گزارش دادند، ماموران امنیتی پس از بازداشت "مصطفی"، درهمان شب بهمراه تعدادی از ماموران امنیتی لباس شخصی به منزل برادر وی که در تهران ساکن می‌باشد مراجعه نموده و منزل ایشان را نیز بدقت مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند. ماموران پس از بازرسی کامل خانه چون مدرک و یا شواهدی دال بر مسیحیت و یا چیزی که مد نظر آنان باشد نیافتند، پس از ساعتی بهمراه "مصطفی" محل را ترک کردند.

شنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۱

دکتر فواد مقدم از مسئولین دانشگاه بهائیان به زندان رفت


خبرگزاری هرانا - فواد مقدم، شهروند بهائی و از مسئولین دانشگاه آنلاین بهائیان در اصفهان، صبح امروز برای گذران ۵ سال حبس، خود را به دادسرای شهید مقدسی مستقر در زندان اوین معرفی کرد.
فواد مقدم در روز یک خرداد ماه سال ۹۰ و همزمان با یورش گسترده به مرتبطین با دانشگاه آنلاین بهائیان در اصفهان بازداشت و پس از ۳۵ روز با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.
دادگاه اولیه وی در تاریخ ۱۰ تیر سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و این شهروند بهائی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

جفا بر مسیحیان و تعقیب قضایی نوکیشان مسیحی در ایران / گزارش



.رش با ۳۱ مسیحی ایرانی و همچنین وکیل مدافع مسیحیان در ایران، فعالان حقوق مسیحیان، و روزنامه نگاران ایرانی مسیحی مصاحبه شده است همچنین، مستندات اولیه، مانند احکام دادگاه، فتاوی مذهبی از روحانیون شیعه، و قوانین ایران را مورد بررسی قرار داده است.
« محبت نیوز» -  این گزارش، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نقض حقوق مسیحیان پروتستان ایرانی در چارچوب قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوقی که در قانون اساسی ایران تضمین شده اند را مستند کرده است.
این گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بین آوریل ۲۰۱۱ و ژوئیه ۲۰۱۲ را مورد بررسی قرار داه است. محبت نیوز بدون هیچگونه دخل و تصرف عین گزارش را منتشر می کند.